„Un popor, care nu-și cunoaște istoria este ca
un copil, care nu-și cunoaște părinții”.
Nicolae Iorga
Vancicăuții Mari (în ucraineană Ванчиківці, transliterat Vanciâkivți, în rusă Ванчиковцы, transliterat Vancikovțî) este un sat reședință de comună în raionul Noua Suliță din regiunea Cernăuți (Ucraina). Are 2,710 locuitori, preponderent români
(moldoveni). Satul este situat la o altitudine de 161 metri, în partea de sud a
raionului Noua Suliță, pe malul stâng al râului Prut, în apropiere de frontiera
cu România, se margineşte cu satele Tărăsăuţi, Cerlena, Costiceni
iar peste Prut cu Baranca. Pe lângă sat curge râuleţul Cerlena, prin sat trece
şoseaua Cernăuţi – Odesa, după sat trece calea ferată. De această comună
depinde administrativ cătunul Vancineț (Făgădău).
Satul Vancicăuţi îl mai numim Vancicăuții Mari, ca să nu-l încurcăm cu satul Vancicăuții Mici alipit satului Costiceni, raionul Noua Suliță, regiunea Cernăuți (Ucraina) și satul Vancicăuţi din comuna Cepeleuți, raionul Edineț (Republica Moldova).
Vancicăuții Mari a făcut parte încă de la înființare din Ținutul Hotinului,
a regiunii istorice Basarabia, a Principatului Moldovei. După povestirile persoanelor adulte satul Vancicăuţi se afla între actualul
cătun Vancineţ (Făgădău) şi satul Vancicăuţi sub denumirea Donduşeni şi a apărut
după o versiune în 1389, după alta, oficială – în 1435.
Probabil în Donduşeni erau mulţi
locuitori despre ce ne mărturisesc rămăşiţele cimitirului. Până nu demult s-a
păstrat altarul de piatră cu cruce – rămăşiţele bisericii, ce ne mai mărturiseşte despre numărul mare de
populaţie
Satul Donduşeni aparţinea
feodalului, care avea mai multe moşii, iar sediul principal se afla în Buşeni
(Republica Moldova). Un timp îndelungat satul s-a aflat sub jugul turcesc.
Deoarece boierul în Basarabia a avut
mai mult teren, dar el nu a avut suficientă forţă de muncă, a strămutat o parte
a țăranilor în Basarabia. Ţăranii strămutați au întemeiat un sat nou sub
aceiaşi denumire – Donduşeni (în prezent în Republica Moldova).
După ceva timp un boier cu numele Vanciu a
cumpărat satul, și-a construit conacul său lângă râul Prut în centrul
Vancicăuţiului modern pe locul Casei de cultură (rămășițe de curte, clădiri și
iaz au fost găsite în mijlocul secolului XX). Treptat, sătenii au început să
construiască casele lor lângă conac.Au apărut cimitirul şi biserica, rămășițele
cărora au ajuns până în zilele noastre. Mai târziu pentru a evita confuzia
dintre două sate Donduşeni satul nostru a început să se numească Vancicăuţi.
Satul Vancicăuţi cum se menționa
mai sus a aparţinut boierului. S-au păstrat înregistrări ale procesului
judiciar din 1761, între boieroaica care deţinea satul (Vancicăuţi) şi alt
boier care deţinea conac pe malul drept al râului Prut.
Există și altă legendă potrivit
cărea Vanciu n-a fost un boier, ci un ţăran care a condus răscoala țăranilor
împotriva cotropitorilor turci, iar locuitorii erau răzeși.
În 1800 au apărut primele
înregistrări mitrice la biserică.
Prin Tratatul de pace de la București, semnat pe 16/28 mai 1812, între Imperiul Rus și Imperiul Otoman, la încheierea războiului ruso-turc din 1806 – 1812, Rusia a ocupat teritoriul de est al Moldovei dintre Prut și Nistru, pe care l-a alăturat Ținutului Hotin Basarabiei și Bugeacului luate de la turci, denumind ansamblul Basarabia (în 1813) și transformându-l într-o gubernie împărțită în zece ținuturi (Hotin, Soroca, Bălți, Orhei, Lăpușna, Tighina, Cahul, Bolgrad, Chilia și Cetatea Albă, capitala guberniei fiind stabilită la Chișinău[1]).
Conform recensământului din 1774
satul Vancicăuți era o localitate constituită din 72 gospodării de călărași.
Călărași - corp militar de slujitori ai domniei, în principal însărcinați cu
paza drumurilor, a hotarelor. Călărașii ca și poștașii erau dregători domnești,
din Moldova și Muntenia în Evul Mediu scutiți de impozite. [4]
La începutul secolului al XIX-lea, conform recensământului efectuat de către autoritățile țariste în anul 1817, satul Vancicăuții Mari făcea parte din Ocolul Prutului de sus a Ținutului Hotin, satul era constituit din 100 de gospodării, printre ei: 1 preot, 1
dascăl, 5 țigani şi nici un profesor. [2].
Mulți locuitori ai satului
Vancicăuţi au sosit din alte locuri. Astfel numele Prisacari, Morari, Paduraru,
Buliga, Cucu, Dilion, Gligor sunt de origine română, Ogranovici – sârbă. Oamenii au venit aici în căutare de o viaţă
mai bună, căutau libertate de la unii și nimereau în dependență de alții. Unii
încercau să scape de recrutare, deoarece recruţi de aici prima dată au fost
luați în 1877.
În 1884 în acelaşi timp cu noua
biserică Sfântul Dumitru din Solun, a fost construită și școala. Școala de
zemstvă din trei despărțituri (trei clase). Învățământul nu era obligatoriu,
învățau numai băieții, care au atins vârsta de zece ani. Primul profesor
Kobâlinii a fost de naționalitate rus. Copiii învățau a citi, a scrie, a
număra. Lecțiile se predau în limba rusă.
În 1897-1902 a fost construită
calea ferată, la începutul secolului XX prin sat a fost construită autostrada.
După Unirea Basarabiei cu România la 27 martie
1918, satul Vancicăuții Mari a făcut parte din componența României, în Plasa
Lipcani a județului Hotin. Pe atunci, majoritatea populației era formată din
români.
În 1921 se deschide şcoala
primară de patru ani, condusă de directorul Dumitru Gheorghe fiul lui Nicolae.
Soţia sa, Elena fiica lui Timofte – rusoaică, de asemenea a fost profesoară. Elevilor din clasa întâia le preda
Gheorghe Dumitru în limba română. Se studiau: citirea, scrisul, matematica, desenul,
muzica.
Deoarece în şcoală erau doar două
camere, copiii învățau într-o cameră, iar profesorul trăia cu familia sa în
alta. Această şcoală a existat până în 1923.
În 1927 este construită o şcoală
nouă. Din 1929 profesor devine Ignatovici Alexei. În același an pe baza şcolii
primare a fost deschisă Şcoala agrară, care lucra în timpul iernii. Această
şcoală pregătea specialişti pentru agricultură: agronomi, medici veterinari,
grădinari, economişti, zootehnici şi se subordona județului Hotin. Învăța un
grup de băieţi în vârstă de 17-19 ani. Veniau pentru a preda lecţii specialişti
din Hotin. Se studiau următoarele obiecte: religia, limba română, matematica,
geografia, istoria, chimia organică, fizica ș.a. Această Școală agricolă a
existat până în 1935.
După Moțoc, director de şcoală a
fost Negruțac.
Din 1933 până în 1939, director
de şcoală a fost Cucu Iacob fiul lui Teodor. În acest timp a fost deschisă
clasa cincea externă. În clasă studiau 20 elevi. În afară de citire, muzică,
desen băieții învățau prelucrarea lemnului, iar fetele a țese. Instruirea nu
era obligatorie. Învățau numai cei care au aveau posibilitatea.
Ca
urmare a Pactului Ribbentrop-Molotov (23.08.1939) și ultimatumului sovietic de
la 26 iunie 1940, Basarabia, Bucovina de Nord și Ținutul Herța au fost anexate
de către URSS la 28 iunie 1940. După ce Basarabia a fost ocupată de sovietici,
Stalin a dezmembrat-o în trei părți. Astfel, la 2 august 1940, a fost
înființată RSS Moldovenească, iar părțile de sud (județele Cetatea Albă și
Ismail) și de nord (județul Hotin) ale Basarabiei, precum și nordul Bucovinei
și Ținutul Herța au fost alipite RSS Ucrainene. La 7 august 1940, a fost creată
regiunea Cernăuți, prin alipirea părții de nord a Bucovinei cu Ținutul Herța și
cu cea mai mare parte a județului Hotin din Basarabia [3].
La 1 septembrie 1940 a început să
lucreze școala de șapte ani, de zi și serală. Într-o scurtă perioadă a fost
creată celula locală de comsomoliști. Au început represiunile.
În zorile zilei 22 iunie 1941, a
început perioada sovieto-germană a celui de-al Doilea război mondial. Tragică a
fost soarta tinerilor din Vancicăuți, o parte au fost luați de sovietici în «armata de lucru», deoarece în ei nu aveau încredere, fiindcă au
făcut serviciul militar în Armata Română, unii dintre ei a murit pe drum. Alți
tineri au fost mobilizați în Armata Română și au ajuns la „cotul Donului”. În perioada 1941-1944, toate teritoriile anexate anterior de URSS au
reintrat în componența României.
În primăvara anului 1944, ca
urmare a operațiunii militare Iași – Chișinău în sat s-au întors sovieticii.
Trebuie remarcat, că satul Vancicăuți nu a avut daune materiale majore, în
schimb au fost mobilizați mulți tineri în Armata Roșie, ei au fost duși pe
frontul din Polonia, 130 din care nu s-au întors la domiciliu.
În 1946-1947 Bucovina de Nord şi
Basarabia au suferit de foamete. La 22 mai 1947, a fost organizată gospodăria
agricolă colectivă (colhoz) – „Calea leninistă”. Primul
președinte a fost Vladimir Dilion.
În anul şcolar 1946-1947,
directorul şcolii a fost Babii Alexei fiul lui Simiom. După el Gulipac Ivan
fiul lui Vasile. În 1948-1950 director a fost Plohoi Alexei fiul lui Sava
specialist de matematică. Până în 1952, şcoala era condusă de Babiuc Valentin
fiul lui Fiodor, apoi de Gonciarov Pavel fiul lui Feodor.
La 13 ianuarie 1949 președinte a
gospodăriei agricole colective a devenit Voronțov Gavriil fiul lui Andrean,
care a lucrat până în martie 1960. Conform mărturiilor celor bătrâni, el
împreună cu complicii săi a ars în pădure „Arhiva Bisericii”.
Numai după moartea lui Stalin în
1953 unii deportaţi, au revenit acasă.
Școala de șapte ani a existat
până în 1951. În perioada 1951 - 1961, Şcoala din Vancicăuți a fost școală
medie completă. Aici învățau copii din satele vecine: Cerlena, Dranița
(Șendreni), Costiceni, Tărăsăuți. Numărul elevilor a crescut. Director în anii
1952-1957 a fost Ricacevski Leonid fiul lui Nicolae.
În 1957 director de şcoală devine
prima femee din istoria şcolii, Luciac Daria fiica lui Nicolae, în vârstă de 28
ani. Între timp proiectul noii școli „migrează” la Costiceni, din 1961 până în
1999 elevii din Vancicăuți terminau treapta III (școala completă) la Costiceni...
În 1961 director devine soţul ei, Luciac Aurel fiul lui Teodor. La 27 iunie
1968, după o boală îndelungată a plecat din viaţă la vârsta de 39 de ani,
Luciac Daria. 25 de ani (1961-1986), un record pentru şcoală director a fost
Luciac Aurel fiul lui Teodor.
În perioada sovietică s-au
construit: casa de cultură pentru 560 locuri, bibliotecă, punctul medical,
gradinița pentru copii, magazinul central ș.a.
În anii 1986-1995, director a
devenit Cucerevâi Valerii fiul lui Sergiu.
Din anul 1991, satul Vancicăuții Mari face
parte din raionul Noua Suliță, regiunea Cernăuți, din cadrul Ucrainei
independente.
În decembrie 1995, Cucerevâi
Valerii fiul lui Sergiu devine şef a Secției raionale de învățământ. Director
devine Costin Aleftina (Ana) fiica lui Ion. Ea devine al 14 director în istoria
școlii și a 2 femeie director. În anul de învățământ
1999/2000 școala din Vancicăuți devine din nou Școală de Cultură Generală de
treapta I-III. Costin Aleftina (Ana) fiica lui
Ion a fost director până în ianuarie 2001.
Din anul 2001 director devine
Prisacar (Marco) Aliona fiica lui Victor la vârsta
de 24 ani. La 8 noiembrie 2001, de hramul satului, înainte de alegerile în
parlamentul Ucrainei, și-a deschis ușile sale noua şcoală (400 elevi), construcția
căreea a început în 1989. Din păcate, alegerile parlamentare au trecut și
școala nu este terminată nici în prezent, iar în perioada de încălzire, rareori
temperatura din clase se ridică peste +15˚ C...
Conform recensământului populaţie
din 1930 numărul locuitorilor satului Vancicăuții Mari era de 2.745, satului
Vancicăuții Mici era de 853 locuitori, cătunului Vancineț era de 315 locuitori,
iar conform recensământului populaţiei din 1989 numărul locuitorilor satului
Vancicăuții Mari era de – 2.738 locuitori, cătunului Vancineț era de 344
locuitori (dintre care 1 „român” și 119 „moldoveni”).
Conform recensământului din 2001, majoritatea
populației comunei Vancicăuții Mari era vorbitoare de română (88,97%), existând
în minoritate și vorbitori de ucraineană (9,99%), alte limbi (0,96%). [5] În
prezent, satul conform datelor statistice are o populație de 2.710 locuitori,
dintre care mulți tăiesc și lucrează în statele Europei de Vest: Italia,
Spania, Portugalia, Franța ș.a.
În anul de învățământ 2006/2007 directoarea
Prisacari (Marco) Aliona a lui Victor a deschis prima clasă cu limba de predare
ucraineană cu literația B. Apoi a fost închisă școala primară cu limba de
predare ucraineană din Vancineț - cătun din Vancicăuții Mari. Următoarele clase
ucrainene erau cu litera A.
În anul de învățământ 2008/2009 a fost
deschisă numai o clasă 1, cu limba de predare ucraineană de (18 elevi).
În anul de învățământ
2015/2016 elevii clasei 1 A cu limba de predare română, au început să studieze
prima limbă străină – limba engleză (până atuci prima limbă străină era numai – limba franceză).
În anul de învățământ 2017/2018 au fost unite
clasa 7 A cu limba de predare ucraineană și clasa 7 B cu limba de predare
română, astfel s-a format clasa 8 cu limba de predare ucraineană.
În anul de învățământ 2018/2019 au fost unite
clasa 4 A cu limba de predare ucraineană și clasa 4 B cu limba de predare
română, astfel s-a format clasa 5 cu limba de predare ucraineană. În 2018/2019
din clasele 9 A cu limba de predare ucraineană și 9 B cu limba de predare
română – a fost formată clasa 10 cu
limba de predare ucraineană. În 2018/2019 s-a format numai o clasă 1 cu limba
de predare ucraineană 18 elevi.
În prezent în Școala de Cultură Generală de
treapta I-III Vancicăuți există 17 clase, dintre care clasele 2 A, 3 A, 4 A, 6
B, 7 B, 8 B (42 elevi cu limba de predare română), iar clasele 1, 2 B, 3 B, 4
B, 6 A, 7 A, 8 A, 9, 10, 11 (161 elevi cu limba de predare ucraineană)...
Pe 30 iunie 2019 în comuna Vancicăuți din
regiunea Cernăuți, formată din satele Vancicăuți, Costiceni și Cerlena, cu o
populație de 8.600 persoane, preponderent etnici români, au avut loc alegeri
locale.
A fost ales primarul comunei Vladimir Lupoi și următorii deputați:
1 Andrei Cucu
A fost ales primarul comunei Vladimir Lupoi și următorii deputați:
1 Andrei Cucu
2 Eugenia Râbac
3 Dumitru Târsâna
4 Denis Saca
5 Ghenadie Gligor
6 Tatiana Ogranovici
7 Eduard Ogranovici
8 Radu Uncu
9 Vasile Prisacari
10 Liliana Lunga
11 Vasile Dogolici
12 Artur Bilic
13 Victor Botgros
14 Valentina Chitar
15 Vladimir Dogolici
16 Ion Cârstea
17 Donat Pașalâc
18 Călin Pascar
19 Marin Chiriac
20 Valentin Focșa
21 Valeriu Știrbu
22 Miroslav Misiura
23 Leonid Scacun
24 Trofim Focșa
25 Iurie Bezrodnâi
26 Sergiu Rurac
Surse și literatură:
1. Lucian Predescu - Enciclopedia României(Ed.
Cugetarea – Georgescu Delafras, București, 1940), p. 563
2. Viața Basarabiei nr. 3/martie 1933 -Regiunile
naturale dintre Prut și Nistru (articol de T. Porucic)
3. Florin Constantiniu - O istorie sinceră a poporului
român (Ed. Univers Enciclopedic, București, 2002), p. 340-353
4. Ion Popescu, Constantin Ungureanu Românii din
Ucraina între trecut și viitor. Ed.a 3-a, rev. – Oradea: Primus, 2010
5. „Rezultatele recensământului din 2001 cu
structura lingvistică a regiunii Cernăuți pe localități”. Institutul Național
de Statistică al Ucrainei. Accesat în 25 august 2014.
6. Land: Territorium der heutigen Republik
Moldau, 1930 Teil Rumäniens - Bezeichnung: Die registrierte Wohnbevölkerung
nach Nationalität und Muttersprache 1930 - Bezirk Hotin
7. Pavel Delion Folclor muzical din zona Vancicăuți - Cernăuți Ion N. Kiriak Microbiografie. Iași: Graphix, 1994
8. Ion Chilaru Cinstire plugarului. Ujgorod: Carpați, 1968
9. Історія міст і сіл УРСР. Чернівецька область. Київ. Головна редакція УРЕ АН УРСР, 1969 р.
10. Буковина. Історичний нарис. Під ред. С.С. Костишина. Чернівці, 1998 р.
11. Драгнев Д., Пуріч Ш. та ін. З історії рідного краю. Чернівці, 2002 р.
12. Федорак В., Черкач Н. Історія рідного краю. Чернівці, 2001 р.
13. 28 червня 1940: погляд через 60 років під ред. Ботушанського В.М.,
Чернівці: Прут 2000 р.
14. Levit I. Republica Moldovenească
(noiembrie 1917- noiembrie 1918), Chişinău: Universul 2003.
15. Stati V. Istoria Moldovei
Chişinău Vivar – Editor 2002.
16. Materiale din arhiva de stat Cernăuţi.
17. Documente, fotografii, amintiri colectate,
Wikipedia.
Mai multe pe:
https://t.me/vancicautimari
https://www.youtube.com/c/vancicauti
https://www.instagram.com/vancicautii_mari/
https://vancicauti.blogspot.com
https://www.facebook.com/pg/vancicautiimari/posts/
https://www.facebook.com/groups/vancicauti
https://www.facebook.com/Vancicauti
https://rutube.ru/channel/23542441/
https://ok.ru/profile/574857646514
https://vk.com/vancicauti
https://twitter.com/Vancicauti
https://plus.google.com/b/100377650940137676987
Ion Nichita Chiriac
Născut la 6 ianuarie 1893, decedat la 2 iulie
1986, în satul Vancicăuți, regiunea Cernăuți, din parinți Nichita și Axenia,
țărani agricultori săraci, Ion N. Chiriac a fost un mare muzician, dirijor și
excelent rapsod popular de pe Valea Prutului.
La vârsta de 4 ani, micuțul Ionică era un fel
de copil-minune al satului. Cânta cu tatăl său la două voci; băiatul intona
perfect vocea a doua la interval de terță. La cinci ani, citea curent din toate
cărțile școlare, iar la șapte ani scria într-o caligrafie ce uimea pe toți din
jur. În anul 1906, s-a dus singur la școală, iar în anul școlar viitor a
continuat școala după sărbătoririle Crăciunului, așa că, într-un an și
jumătate, a terminat cursurile școlii primare cu media maximă și diplomă de
merit. Tot în același timp, a învățat să cânte din fluier, devenind punct de
atracție și admirație la petreceri, nunți, cumetrii.
Încă din copilărie, Ion Chiriac a fost
puternic influențat de cântecul popular românesc și, mai ales, de cel
instrumental pe care îl practica cu multă pasiune. În felul acesta, și-a
însușit tot repertoriul muzicii din sat, condus de Gheorghe Cruțu, violonist,
tatăl sau cobzar și violonist și Ionică Chiriac, toboșar. Cu acest taraf a
cântat la toate ocaziile din satul natal, ba chiar această formație a fost
invitată să cânte și în satele vecine, la nunți, cumetrii, hore etc.
O deosebită influență asupra dezvoltării
sensibilității muzicale tânărului Ionică, a avut mai ales corul bărbătesc din
sat care, cu regularitate, în fiecare duminică sau zi de sărbătoare, cânta la
biserică. Fiind dotat de la natură cu fină sensibilitate și fidelă memorie
muzicală, el și-a însușit un bogat și variat repertoriu de cântece tradiționale
de pe Valea Prutului. A participat la clăci, șezători, la prășit, secerat,
desfăcat, a ascultat cum cântă femeile la spălat rufe, la ghilit pânza, când
coseau, torceau, depănau sau legănau copii.
Toate acestea au contribuit la formarea lui
Ion Chiriac ca minunat rapsod, reprezentant de seamă al cântecului popular de
pe meleagurile respective.
La vârsta adolescenței, a învățat să cânte pe
note, de la Axente Prisecaru, dirijorul corului bisericesc de pe vremuri.
Pentru a-și asigura existența, s-a angajat
copist la judecătoria din Noua Suliță.
În anul 1910, a intrat la școala medie de doi
ani din localitatea Zarojani, pe care a absolvit-o într-un an (1911), cu media
maxima și diplomă de merit. După absolvirea acestei școli, s-a prezentat la
examenul de admitere și a reușit să se înscrie la Seminarul pedagogic din
Soroca. Nu a putut urma cursurile, deoarece a fost chemat în armată și
seminarul nu dădea amânare decât pentru un an școlar.
Întorcându-se în sat, în anul 1912, a
înființat corul bisericesc mixt.
În anul 1912, în satul Vancicăuți exista cor
bisericesc format din bărbați, oameni căsătoriți. Corul bărbătesc era condus de
Axente Prisecaru, dirijor talentat, care împreună cu Nichita Chiriac împărțeau
funcția de cântăreț bisericesc. Repetițiile corului se făceau, cu rândul, pe la
casele coriștilor.
Acest cor a avut deosebită importanță în
educarea enoriașilor în aceea ce privește dezvoltarea și desăvârșirea
sentimentului religios de pe o parte, iar pe de altă parte a avut rol esențial
în pregătirea bazei psihologice pentru înființarea și dezvoltarea corului mixt
care va continua activitatea la un nivel superior.
Această pregătire psihică a ușurat activitatea
lui Ion Chiriac de a înființa, instrui și conduce noul cor de factură mixtă. În
timpul zilei, ocupa funcția de vânzător la cooperativa de consum din sat, iar
seara făcea repetiții la cor. În această perioadă, ca autodidact, a studiat
vioara, trompeta, clarinetul, flautul, acordeonul, chitara, mandolina, limba
franceză, engleză, germană, rusă. Așa de bine cunoștea aceste limbi încât, după
anul 1930, dădea lecții și medita elevii de la diferite licee, care rămâneau
corigenți și pentru a promova clasa erau obligați să dea examen.
Serviciul
militar l-a satisfăcut ca subdirijor la orchestra regimentului.
Întorcându-se în sat (1919), a continuat cu
organizarea și instruirea corului mixt, iar pe de altă parte a înființat
orchestra populară din sat, cu care a cântat la nunți, petreceri, hramuri, etc.
Între timp, s-a angajat ca agent fiscal, fiind avansat, în scurt timp, ca perceptor
și apoi inspector la finanțe.
În anul 1926, Ion Chiriac a fost ales primar,
când, cu sprijinul și la îndemnul său, în sat s-a construit al doilea local de
școală cu patru săli de clasă, sala de bibliotecă, sala pentru atelier școlar,
cancelarie, cel mai frumos edificiu de pe Valea Prutului din acea perioadă,
care din păcate...
Între timp Ioan Chiriac a îndeplinit funcția
de contabil la cooperativa din sat și la Banca populară. În anul 1929, a fost
reales iarăși primar. Dar nemulțumit de slujbele și funcțiile pe care le-a
îndeplinit, care, de fapt, nu-i aduceau satisfacții artistice, în anul 1930 a
ocupat postul de cântăreț la biserica din sat, când s-a dedicat cu deosebită
pasiune și abnegație muzicii. Corul mixt a fost reorganizat și completat cu cei
mai talentați, devotați și apropiați săteni.
Repetițiile se făceau separat, pe voci, iar
concomitent cu studierea partiturii, membrii corului au fost inițiați în
citirea, intonarea notelor și teoria muzicii.
Fiecare corist în parte și-a dezvoltat
deprinderi vocale de interpretare la nivel de solist. La repetiții se practica
cântarea individuală, în duet, trio și cvartet. În felul acesta, datorită
nivelului superior de interpretare, slujbele religioase erau adevărate concerte
de muzică bisericească. Popularitatea corului și a dirijorului său devenise
remarcabilă.
Între timp, dirijorul Ion Chiriac a predat ore
de muzică la mulți tineri din sat, pe care i-a inițiat în descifrarea
partiturilor și le-a format deprinderi de a cânta la diferite instrumente.
Simultan cu muzica religioasa, corul și-a
însușit un variat și bogat repertoriu de piese din muzica universală, națională
și prelucrări de muzică populară românească.
Corul a organizat multe turnee în diferite sate
și unele localitate mai însemnate ca Hotin, Lipcani, Cernăuți, Noua Suliță etc.
Remarcam turneele organizate în fiecare vară
în satele din județul Botoșani: Hudești, Alba, Darabani, Havârna, Paltiniș,
Victoria și altele.
Trebuie de menționat faptul că în toate
localitățile, concertele erau organizate în două etape: partea întâi se
desfășura la biserică, prin interpretarea răspunsurilor liturgice, încheindu-se
cu un concert religios, iar partea a doua, pe scena Căminului cultural, unde se
interpretau cântece din repertoriul universal, național și local.
Cu ocazia concertelor organizate în alte
localități, cântecele populare locale au produs cele mai vii aprecieri, unele,
la cerere, interpretate de mai multe ori, au fost însușite de diferiți
interpreți din satele respective.
De altfel, cântecele populare au călătorit
spontan și în mod permanent pe ambele maluri ale Prutului. Gospodinele se
întâlneau la ghilit pânza, bărbații scoteau piatra din Prut pentru confecționat
sobe, fântâni, veneau cu cirezile de vite și turmele de oi la adăpat, iar în
timpul repaosului se întâlneau, cântau și își împrumutau unii de la alții
cântece intonate cu vocea sau cu fluierul.
Amintim ca țăranii din localitatea Vancicauți
arendau sau lucrau în parte pământul arabil pe moșiile boierilor Ciolac și
Frank din Hudești și Alba, județul Botoșani. Oamenii de pe ambele maluri ale
Prutului se vizitau la hramuri și se înrudeau prin căsătorii.
Feciorii din Vancicauți se căsătoreau cu fete
din Alba, Hudești sau alte sate și invers. Alta forma de împrietenire și trai
în buna înțelegere și colaborare erau cumetriile. Oamenii de pe o parte și alta
a Prutului își botezau copii, unii la alții, prilej de petrecere și adâncire a
prieteniilor.
În perioada sărbătorilor de iarnă,
colindătorii din localitatea Baranca, Hudești, inundau satul Vancicăuți cu
urături și colinde care de care mai frumoase și mai interesante.
În cadrul concursurilor de coruri sătești,
organizate în zilele de 7-8 iunie 1938 de către Fundația Culturală Principele
Carol, la București, corul din Vancicăuți, dirijat de Ion Chiriac, a
interpretat cântece populare locale, armonizate simplu și natural, obținând
premiul 1.
După concert, dirijorul Ion Chiriac a fost
invitat de către profesorul G. Breazul acasă, pe strada Principesa Elena nr.
36. Invitația nu a fost onorată, deoarece coriștii se grăbeau să meargă acasă
la prășitul porumbului și a sfeclei de zahăr, care era în toi, temându-se să nu
scape aceste culturi „în buruieni”, iar dirijorul lor nu se putea despărți de
membrii corului.
În afara de concurs, corul a interpretat piese
din repertoriul local, la Ateneul Român, Arenele Române și Radio.
La data de 8 iunie 1939, ansamblul coral a
cântat la Radio București și Ateneul Român, zece cântece din creația
românească. La data de 21 mai 1939, corul din Vancicăuți a participat la
Festivalul corurilor ce s-a desfășurat la Hotin.
În anul 1940, dirijorul Ion Chiriac a fost
asaltat de nenumărate scrisori din toată România prin care i se solicitau
partituri cu cântece locale. Astfel de scrisori au venit de la Oradea, Alba
Iulia, Timișoara, Bacău, Constanța, Roman, Buzău și multe alte localități.
Corul și dirijorul său fiind cunoscuți în
toată țara, erau invitați sa dea răspunsuri liturgice și să organizeze
spectacole în diferite localități.
Datorita bogatei, multiplei și fructuoasei
activități cultural-artistice desfășurata de cor, îndrumat cu competența și
pasiune de către dirijorul Ion Chiriac, satul Vancicauți s-a detașat apreciabil
față de celelalte sate în privința numărului și calității intelectualilor pe
care i-a dat țării în perioada dintre cele două războaie mondiale.
În anul 1942, Ion Chiriac a obținut diploma de
absolvire a seminarului de patru ani pentru cântăreți bisericești.
În anul 1945, la Cernăuți, dascălul Ion
Chiriac a fost hirotonisit preot, ocupând parohia Vancicăuți, unde a slujit
până la 1 iulie 1979 când a fost pensionat.
În
acest timp, corul a continuat să participe la liturghie, fiind dirijat de un
ucenic, iar în concertele publice din localitate și cele din turneu corul a
fost dirijat de preotul Ioan Chiriac.
Pavel Delion
Călin Alupi (n. 20 iulie 1906, Vancicăuții
Mari, judeţul Hotin, Basarabia – d. 19 septembrie 1988, Iași) a fost un
desenator și pictor, reprezentant de seamă al postimpresionismului românesc.
Fiul
țăranilor săraci din Basarabia Teodor Alupi și Antonina, Călin Alupi va păstra
din copilăria și adolescența sa o dragoste profundă pentru natură și un
atașament particular pentru oamenii și lucrurile simple, care vor marca
întreaga sa operă.
Tragic, Călin și-a pierdut tatăl în 1917, când
Teodor a murit în Galiția, în timp ce se lupta ca soldat al armatei imperiale
ruse în Primul Război Mondial.
Cu
toate că nimic nu-l predestina picturei, în 1919, vocația lui se manifestă
spontan la 13 ani, când intră la Școala normală din Șendriceni - Dorohoi,
Județul Botoșani. Profesorul său Nicolae Popovici Lespezi îi descoperi talentul
și-l îndrumă. Desenul, a devenit rapid unul dintre subiectele favorite ale
adolescentului. După șase ani la școală, pasiunea pentru artă și talentul său
de artist au crescut.
Intră în 1925 la Academia de Belle Arte din
Iași, avându-l ca profesor pe Ștefan Dimitrescu, care a predat pictura, iar
Jean Cosmovici, a predat desenul. Pentru a-și plăti drumul, Alupi a lucrat în
biblioteca școlară, dar încă s-a realizat cu succes în calitate de artist
aspirant, câștigând atât grantul Schiller al academiei, cât și premiul de la
Grigorovici. Între anii 1925 și 1926, Călin Alupi a fost student la Școla de
Ofițeri de Rezervă din Bacău.
Alupi a absolvit Academia de Belle Arte din
Iași în 1932 cu onoruri înalte în pictură. În anul următor își expune lucrările
la expoziție de artă moldovenească desfășurat la Iași, iar în 1934 a avut loc
prima expoziție personală la Iași. Cu toate că sărăcia nu-l părăsi niciodată,
primii ani sunt marcați de o mizerie crudă. Trăiește în locuințe salubre și nu
subzistă decât datorită unei slabe burse și a unui post de custode a
Pinacotecei, obținut prin Ștefan Dimitrescu.
Începând din 1933, participă la diverse
expoziții de grup și personale, iar după doi ani este numit profesor suplinitor
la Școala normală din Șendriceni. Când Nicolae Tonitza începe pictura schitului
Durău, îl ia printre ucenicii săi, alături de Corneliu Baba și Mihai Cămăruț.
În
1940, cariera sa promițătoare este curmată brusc fiind mobilizat și trimis pe
front; va face tot războiul în linea I în condiții extreme de supraviețuire, cu
sarcina de a desena pozițiile inamice. La armistițiu, se întoarce de la Odesa
(pe jos), cu sechele grave: a contractat un ulcer la stomac și piatră le
rinichi care-l vor împiedica, de acum înainte, să urmeze o carieră continuă (va
îndura în total zece operații până la moarte). Descoperă cu amărăciune că
aproape toate tablourile i-au dispărut, distruse sau furate în timpul
războiului.
În
anul 1945 locotenentul în rezervă Călin Alupi este decorat cu ordinul „Coroana
României” cu spade în Gradul de Cavaler cu panglica de „Virtute Militară”.
Decorarea sa pentru merite deosebite de arme este menţionată în Monitorul
Oficial din 7 aprilie 1945.
În
1947, devine profesor la Academia de Belle Arte din Iași. Se căsătorește cu
Sanda Constantinescu Ballif, cu care va avea o fiică în 1950, Antonina Alupi,
astăzi pictoriță și profesoară de desen la Paris.
În
1954, Belle Artele din Iași se desființează; se stabilește atunci în București
cu familia sa. Este profesor la Școala medie de arte plastice din București,
până în 1963, când Institutul pedagogic din Iași (fostul Belle Arte) își
redeschide porțiile, și se întoarce ca profesor. După ce iese la pensie, în
1968, se întoarce în capitală unde mai stă doisprezece ani. Din 1980, revine
definitiv la Iași, unde va trăi cu soția până la sfârșit.
În
decursul vieții sale, expozițiile s-au succedat la interval de doi sau trei
ani: în România mai ales (Saloanele interregionale de arte plastice din Iași,
Expozițiile anuale de grafică din București, Expoziții personale, etc.), dar a
participat și la expoziții internaționale (Sofia în 1954, și Varșovia în 1955),
a avut expoziții personale în Italia (Roma și Trieste, în 1971) și Franța
(Paris și Saint-Germain-en-Laye, în 1979). Nefiind un carierist, nu încercă
niciodată să-și promoveze opera executând comenzi pentru Partid, ceea ce explică
faptul că fu ținut deoparte, el însuși, de altfel, preocupându-se puțin de
reușita socială.
Desenator remarcabil, tablourile sale se
recunosc prin tușa lor precisă și virilă. Subiecte adeseori simple, și
totdeauna extrase din realitate, ilustrează o înțelegere în profunzime a
naturii umane, a peisajelor românești și a oamenilor umili, de care era
apropiat (Moș Androne, 1972). Picta repede și avea darul de a comunica emoția
spontană resimțită în contact cu motivul. Este în ziua de astăzi considerat ca
unul din cei mai importanți reprezentanți al post-impresionismului românesc.
Serafim Saka (ortografiat și Saca) născut la
16 martie 1935, în comuna Vancicăuții Mari, plasa Lipcani, județul Hotin,
Regatul României, azi satul Vancicăuți, raionul Noua Suliță, regiunea Cernăuți,
Ucraina - decedat la 20 mai 2011, Chișinău, a fost un scriitor român din
Republica Moldova.
Fiul Mariei (născută Bordeianu) şi al lui
Teodor Saca, de mic rămâne orfan de ambii părinţi. Tatăl cade în august 1944 în
război, iar mama moare de tifos în 1945. Va fi crescut de un unchi,
apoi de bunica paternă. Face şcoala primară şi medie în satul natal (1942-1952)
şi lucrează, după absolvirea în 1953 a unor „cursuri de vară” la Institutul
Şcolilor din Cernăuţi, ca învăţător de matematică la şcoala din Forosna, raionul Noua Suliță.
În 1954 intră la Facultatea de Istorie şi
Filologie a Institutului Pedagogic „Ion Creangă” din Chişinău, pe care o va termina
în 1959. Devine redactor la cotidianul „Tinerimea Moldovei”, un timp este
şomer, apoi pleacă „la pământurile de ţelină” din Kazahstan, ca reporter al
aceluiaşi ziar, care acum apărea şi în limba rusă.
După debutul, cu aforisme, în „Tinerimea Moldovei”
(1956), îi apar numeroase articole, note critice, intervenţii polemice în
„Cultura”, „Nistru”, „Literatura şi arta” etc. Scrie proză (romane, povestiri,
nuvele), scenarii de teatru şi cinematografice.
Între 1965 şi 1967 urmează, la Moscova, Cursurile
Superioare de Cinematografie, secţia de scenarişti; se împrieteneşte cu
dramaturgul Aleksandr Vampilov, din ale cărui piese va traduce. Lucrează la
studioul Moldova-film, fiind autor de scenarii şi realizator de filme
documentare, iar din 1970 se angajează ca redactor la revista „Nistru”.
Microromanul „Întoarcerea noastră de-o clipă”
(1966), criticat de autorităţi, a rămas tipărit doar în „Nistru”. Devine membru
al Uniunii Scriitorilor în 1966. Debutează editorial cu culegerea de nuvele
„Era târziu” (1968). Însă trebuie de menţionat că cei din regiunea Cernăuți nu
erau priviţi cu ochi buni de către „responsabilii de cenzură”. Cartea s-a
numărat printre multe alte lucrări supuse unor critici drastice, de aceea
următoarea carte a văzut lumina tiparului abia în 1972. Urmează romanul
„Vămile”, Editura „Cartea Moldoveneasca”, apărut şi la Bucureşti, 1990, care a
fost şi el atacat de critica angajată.
Datorită experienţei acumulate în calitate de
redactor, a reuşit să elaboreze un stil al său original al intervievatorului.
Dialogurile lui cu scriitori, actori, politicieni de vază, dar şi muncitorii de
la fabrici și cu colhoznicii conțineau detalii interzise până atunci, iar
cititorul era nerăbdător să citească anume aceste detalii.
La
Moscova în editura „Sovietskii pisateli”, apare în 1975 volumul de proză „Za
stolom molceania” („La masa tăcerii”).Odată cu publicarea cărții sale de
interviuri „Aici și acum”, (1976), Secția Propagandă şi Agitaţie a Comitetului
Central al Partidului Comunist al RSSM a rămas dezorientată. După apariţia
acestei cărţi urmează ani de interdicţie literară şi un lung exil artistic în
sine.
Scriitorul este lăsat doar sa traducă (a
tradus piese din marii dramaturgi ruşi si sovietici: A. Ostrovski, M. Gorki, V.
Vişnevski, V. Şukşin, A. Vampilov ş.a.) − singura sursă de existenţă pâna la
venirea la putere a lui M. Gorbaciov.
În
1986 participă, în calitate de invitat, la congresul Uniunii Scriitorilor din
URSS, unde s-a încercat, fără succes, reformarea instituţiei. Ales secretar, în
1987, al Uniunii Scriitorilor din Moldova, după un an demisionează, fiind în
dezacord cu linia oficială.
În
1987 vede lumina tiparului romanul „Linia de plutire”, (1987; 1989 – Moscova;
editat și de „Cartea Romaneasca” 1994 – Bucureşti. În acelaşi 1987 apare
„Pentru tine bat”, cartea bilanţului ziaristic, pentru care scriitorului i se
acordă Premiul de Stat (1994).
Lipsit ani buni de dreptul de a ieşi din țară,
în 1990 face o călătorie lungă prin opt ţări ale Mediteranei − Turcia, Grecia,
Italia, Franţa, Egipt, Malta, Cipru, Israel − din care se întoarce cu o carte
de reflecţii de călătorie – „Orbirea” − publicată parţial în decursul anului
1993 în săptămânalul „Literatura şi arta”.
Doi ani − 1992-1994, stă la Iaşi unde −
susţinut de autori şi editori din România − înfiinţează Editura „Meridianul
28”, pregătind cărţi pentru întreg arealul românesc pe care le editează
(parţial) la Chișinău şi Bucureşti.
În 1995 apare volumul „Basarabia în Gulag”,
cartea basarabenilor (azi cetăţeni ai României şi Republicii Moldova), trecuţi
prin GULAG-ul stalinist, dar şi prin cel românesc. Dintre piesele lui Serafim
Saca „Această copilărie îndepărtată” (1975), „Omul a doua zi” şi „Prologul”
(coautor – Valeriu Matei, 1988) au fost puse în scenă de teatre din Chişinău.
A fost redactor la „Tinerimea Moldovei”,
„Cultura”, „Nistru”, director cultural la una dintre primele firme cooperatiste
basarabene „Valeologia” (1991-1993), iniţiază diverse proiecte culturale. Este
ales preşedinte al secţiei din Republica Moldova a PEN-Clubului (1994-1998) şi
numit, pentru câteva luni, director artistic (1995), apoi consilier (1999) la
Uniunea Scriitorilor, a colaborat cu Academia de Științe a Moldovei. Este
Maestru în Arta şi a fost distins cu Premiul de Stat din 1994, cu Ordinul
„Gloria Muncii” în 1996, Ordinul Republicii în 2010.
Serafim Buzilă (17.07.1937–24.09.1998) – compozitor, membru al Uniunii
Compozitorilor şi Muzicologilor din Republica Moldova, autorul lucrărilor
simfonice, camerale, vocale, a enciclopediilor şi antologiilor de muzică
tipărită. Membru al Uniunii Compozitorilor (1970) şi al Uniunii Jurnaliştilor
(1984) din Moldova. Maestru emerit al Artei (1991).
Născut la data de 17 iulie 1937 în s. Vancicăuți, regiunea Cernăuți. A
absolvit Facultatea de filologie română-germană a Universității din Cernăuți
(1959). Studii muzicale a făcut la Colegiul „Ștefan Neaga” și la Institutul de
Arte „G. Musicescu” din Chișinău (clasa profesorului S. Lobel).
Din
1959 este redactor muzical la Comitetul de Stat pentru televiziune și
radiodifuziune. Majoritatea creațiilor maestrului Buzilă sunt inspirate din
folclorul muzical național.
Compozitorul Serafim Buzilă a scris lucrări vocal-simfonice (Cânta-ți
privighetori, Pământ matern), lucrări simfonice: concert pentru vioară și
orchestră, simfonie în do major, inspirată din Scrisorile lui Eminescu,
simfonie pentru orgă, lucrări camerale (piese pentru pian, patru cvartete de
coarde, sonate instrumentale, oratoriul „Constelația” pe versuri de E. Bucov,
A. Lupan, A. Cibotaru, P. Darie, A. Negriș), muzică corală (Revedere, Pe drumul
meu, pe drumul tău, Struguraș), cântece de estradă (Cântec nou, Ascultă iubirea
cum vine, Aici pe pământ, Brumărel cu fire albe, Cea mai frumoasă noapte),
cântece pentru copii (Clopoțelul iernii, primăvara pe plai, Hora florilor, La
mare, Ciasornicarul, Fulg de nea) majoritatea pe versurile marilor scriitori
români M. Eminescu, Gr. Vieru, P. Cărare, P. Zadnipru, A. Ciocanu.
A publicat studii despre Ciprian Porumbescu, Titus Cerne, Grigore Ventura, articole lexicografice în enciclopediile Literatura şi Arta Moldovei (Chişinău, 1986) şi Dicţionarul Enciclopedic Moldovenesc (Chişinău, 1989), şi mai multe articole în presa din Moldova.
A publicat studii despre Ciprian Porumbescu, Titus Cerne, Grigore Ventura, articole lexicografice în enciclopediile Literatura şi Arta Moldovei (Chişinău, 1986) şi Dicţionarul Enciclopedic Moldovenesc (Chişinău, 1989), şi mai multe articole în presa din Moldova.
Vă
prezentăm câteva ediţii în care Serafim Bizilă a semnat ca compozitor, ca
muzicolog, ca alcătuitor:
Buzilă, Serafim. Interpreţi din Moldova:
lexicon encicl.: (1460-1960) / Serafim Buzilă. – Chişinău: Editura ARC, 1996. –
461 p.;
Femei din Moldova: Enciclopedie. – Chişinău:
Muzeum, 2000.- 312p.;
Buzilă, Serafim. Cântece şi romanţe / Serafim
Buzilă. – Chişinău: Literatura artistică, 1981. – 64 p.;
Buzilă, Serafim. Cântece şi romanţe / Serafim
Buzilă. – Chişinău: Literatura artistică, 1981. – 64 p.;
Buzilă, Serafim. Graiul neamului: (pagini de
muzică corală naţională) / Serafim Buzilă. – Ch.: Hyperion, 1992. – 346 p.: n.
muz.;
Buzilă, Serafim. Mări de flori/ Alcătuitor:
Serafim Buzilă. – Chişinău:
Sonata pentru vioară şi orchestră: Op. 13:
reducţie pentru vioară şi pian [Note] / Serafim Buzilă. – Chişinău: Ruxanda,
1998. – 48 p.
Surse
bibliografice:
1. Buzilă, Serafim. Interpreţi din Moldova:
Lexicon enciclopedic (1460 – 1960) / Serafim Buzilă; cop.: Mihai Bacinschi. –
Ch. : ARC, 1996 (F.E.-P. „Tipogr. Centrală”). – 476 p.: fot.
2. Buzilă, Serafim. Enciclopedia interpreţilor
din Moldova / Serafim Buzilă; cop.: Mihai Bacinschi. – Ed. a II-a, rev. şi
adăug. – Ch. : ARC, Museum, 1999. – 500 p.
3. Cocearova, G., Melnic, V. Armonia: manual.
Vol. 1: Teoria armoniei. Chişinău: Museum, 2001.
4. Mironenco, E. Concertul instrumental în
creaţia componistică din Moldova. In: Arta Muzicală din Republica Moldova:
Istorie şi modernitate. Chişinău, 2009, рp. 703–732.
5. Aspecte interpretative ale Rondoului pentru
vioară şi pian de S. Buzilă. In: Academia demuzică, teatru și arte plastice.
Anuar ştiinţific: muzică, teatru, arte plastice, 2010. Chişinău, 2011, pp.
54–56.
Colectivul pedagodic anii 1970
1 septembrie 1988
26 septembrie 2017
Comentarii
Trimiteți un comentariu