Stepan Sabadaș — artist emerit al RSSU, artist al poporului din Ucraina, compozitor, dirigent











     Stepan Sabadaș fiul lui Alexei s-a născut pe 5 iunie 1920 în cătunul Făgădău, comuna Tărăsăuți, plasa Lipcani, județul Hotin, Regatul României, astăzi Vancineți, comuna teritorială unită Vancicăuți, raionul Noua Suliță, regiunea Cernăuți. A frecventat școala din Tărăsăuți.
     Denumirea Făgădău provine de la boierul, ale cărui moşii se întindeau, de la râul Prut până la satul Cristineşti (Керстенці).
     Încă din copilărie i-a plăcut muzica și cântatul. Steopca din Făgădău făcea instrumente muzicale din strujeni, soc, nuc, chiar a sacrificat un câine pentru a face din pielea lui tobă. De la vârsta de 13 ani a studiat vioara la Ion Chiriiac - regentul corului bisericii Sfântul Dumitru din comuna Vancicăuții Mari.
     Domnul Chiriac, un român adevărat, a predat ore de muzică la mulți tineri din sat și împrejurimi, pe care i-a inițiat în descifrarea partiturilor și le-a format deprinderi de a cânta la diferite instrumente. A fost flacăra culturii, care a educat o pleiadă de muzicanți printre care compozitorii: Stepan Sabadaș și Serafim Buzilă, lăutarii Gheorghe Balta, Toader Captari, Ion Balta ș. a.
     Sfătuit de Ioan Chiriac, la vârsta de 15 ani Steopca din Făgădău a început să învețe a cânta la trompetă, iar șase luni mai târziu a fost acceptat în fanfara fraților Chiriac din comuna Vancicăuții Mari, ce intona melodii pe la nunți. În comună erau două fanfare renumite:„Chiriaceni” și Mandacheni” (Maniața). La o nuntă, iarna, Stepan a servit un pahar de vin rece. Dumnealui a avut aprindere de plămâni și a fost salvat de doctorul Cimpoi din comuna Vancicăuții Mari. Mediculul îi interzise să cânte la trompetă un anumit timp. Văzând pasiunea fiului față de muzică, tatăl Alexei îi dăruise doi viței. Astfel Stepan a devenit crescător de boi, din vânzarea căror și-a cumpărat un mic acordeon.
     Între timp Ion Chiriac a unit corul bisericesc și cel al tiniretului. Corul mixt a fost reorganizat și completat cu cei mai talentați, devotați și apropiați săteni. Corul a organizat multe turnee în diferite sate și unele localități mai însemnate ca Hotin, Lipcani, Cernăuți, Noua Suliță etc.
     Remarcăm turneele organizate în fiecare vară în satele din județul Botoșani: Hudești, Alba, Darabani, Havârna, Paltiniș, Victoria și altele.
     Trebuie de menționat faptul că în toate localitățile, concertele erau organizate în două etape: partea întâi se desfășura la biserică, prin interpretarea răspunsurilor liturgice, încheindu-se cu un concert religios, iar partea a doua, pe scena Căminului cultural, unde se interpretau cântece din repertoriul universal, național și local.
     În cadrul concursului de coruri sătești, organizat în zilele de 7-8 iunie 1938 de către Fundația Culturală Principele Carol, la București, corul din Vancicăuți, dirijat de Ion Chiriac, a interpretat cântece populare locale, armonizate simplu și natural, obținând premiul 1.
     După concert, dirijorul Ion Chiriac a fost invitat de către profesorul G. Breazul acasă, pe strada Principesa Elena nr. 36. Invitația nu a fost onorată, deoarece coriștii se grăbeau să meargă acasă la prășitul porumbului și a sfeclei de zahăr, care era în toi, temându-se să nu scape aceste culturi „în buruieni”, iar dirijorul lor nu se putea despărți de membrii corului.
     În afara de concurs, corul a interpretat piese din repertoriul local, la Ateneul Român, Arenele Române și Radio.
     La data de 8 iunie 1938, ansamblul coral a cântat la Radio București și Ateneul Român, zece cântece din creația românească.
     Stepan Sabadaș în vârstă de 18 ani acompania corului la acordeon. Talentul lui a fost apreciat de către Fundația Culturală Principele Carol cu un acordeon „Hohner”. I-au propus să-i acompanize la acordeon tânărului, interpret de muzică ușoară, Gică Petrescu, care în acel timp activa ca solist vocal într-o formaţie muzicală militară. Îi asigurau locuință în București, însă nici Gică Petrescu şi nici Stepan Sabadaş nu au acceptat această propunere, nu s-au înțeles între ei.
     La data de 21 mai 1939, corul din Vancicăuți a participat la Festivalul corurilor ce s-a desfășurat la Hotin.
     După „sosirea” în 1940 a puterii sovietice, a intrat în clasa de acordeon a Școlii de Muzică din Cernăuți. Având în vedere virtuozitatea interpretării pieselor la examenul de admitere, el a fost imediat înscris în anul doi și a absolvit liceul într-un an. În 1941–1944 a studiat la Conservatorul privat român din Cernăuți în clasa de acordeon, în același timp a lucrat într-un restaurant, câștigând pentru viața și plătindu-și studiile. S-a declarat român, deși acasă vorbea într-un amestec de ucraineană arhaică cu cuvinte românești. Posibil a făcut această declarație, fiindcă nu cunoștea sensul cuvintelor: colectivizare, golodomor, represii.
     Deomid Savca își amintea că instrumentul muzical acordeon l-a văzut pentru prima dată în viaţă anume la Steopa din Făgădău, pe când era de nouă ani, în ziua de 26 decembrie a anului 1942, în cea de a doua zi a sărbătorii de Crăciun. Era în timpul războiului, luptei de la Stalingrad, iar în părţile noastre flăcăii din sat organizau pe la sărbători serate de petrecere, aşa numite baluri, la care ei invitau fetele din sat.
     Balul, despre care merge vorba, era organizat de către fraţii Volodia şi Grişa, ai lui Dumitru Stanciu în şura din gospodăria acestora, iar calfi mai erau şi alţi tineri, printre care fratele lui - Toadere Savca, care l-a adus cu sania de la Făgădău pe acordeonistul Steopa Sabadaş, să le cânte la bal împreună cu prietenii acestuia, Toadere Captari cu vioara şi Vladimir Zagorschi la chitară.
     Steopa Sabadaş, cânta cu îndemânare la acordeon. Toadere Captari, câteodată, lăsa vioara sa şi cânta la acordeonul lui Steopa, iar Vladimir Zagorschi - din vioara lui Toadere. În acest timp, Steopa Sabadaş, cînta la trompetă. La cererea acelora care dansau, de multe ori muzicanții interpretau, melodia noului pe atunci cântec, ,,Du-mă acasă, măi tramvai!” (Versuri de Gică Petrescu).
     În 1944 a început să lucreze la Filarmonica din Cernăuți, unde a fost creat un ansamblu de muzică ușoară. Ulterior a fost mobilizat în Armata Roșie. El a creat un ansamblu de artiști militari, care dădea concerte în unitățile militare ale „Frontului 4 ucrainean” (sovieticii nu l-au putut folosi în luptă împotriva Regatului României), până la sfârșitul războiului.
     După demobilizare, a lucrat la Teatrul Dramatic din Cernăuți în calitate de însoțitor de concerte și, în același timp, a dirijat o orchestră la Casa ofițerilor din Cernăuți. Mai târziu, a creat o orchestră la cinematograful O. Cobâliansa. În curând a format altă orchestră la cinematograful „Jovteni”(Octombrie), care a fost recunoscută drept cea mai bună printre orchestrele de cinematografe din RSSU.
     Din 1951 a creat periodic coruri de amatori printre ele era cel de la Prima fabrică de tricotaje, pe care l-a gestionat timp de 16 ani. În 1954, acest cor a ocupat locul 1 la Revista Republicană de Artă Amatoricească.
     În 1952 a intrat pentru a doua oară la Școala de Muzică din Cernăuți – de data aceasta la secția de dirijare a corului. A creat un cor la Palatul Textilelor din oraș. În scurt timp, corul (100 de participanți) a devenit un ansamblu extrem de profesional.
     În 1960 a condus corul Căminului Cultural din Costiceni, pe care l-a dirijat în scena Teatrului Dramatic ,,Olga Cobâleansca” din Cernăuţi la Festivalul Regional de Artă amatoricească.
     Mulți ani a popularizat cântarea corală, a scris cântece tematice și a făcut orchestrații pentru a însoți coruri și grupuri de dans. De multe ori i s-a încredințat conducerea corurilor la concerte de gală, dintre care cel mai mare a fost corul compus din 3.000 de participanți la Festivalul de primăvară din Cernăuți.
     Multe piese de ale sale au devenit populare. Printre acestea:
„Марічка” („Maricica” — pentru un solist cu un cor mixt, însoțită de un pian. Versuri de Mihail Tkaci, 1953);
„Пісня з полонини” („Cântec din lunca muntelui” versuri de Elena Ponomarenko, 1960);
„Очі волошкові” („Ochi de albastrele” versuri de Anatolie Dragomerețkii, 1964);
„Осінь” („Toamna” versuri de Dumitru Luțenko);
„Спогад” („Amintire” versuri de Dumitru Luțenko);
„Ромашка” („Romaniță” versuri de Zlata Bâcikova, 1965).
Dintre lucrări originale:
„Чернівецький вальс” „Vals de Cernăuți” — pentru solist cu cor mixt însoțit de pian. Versuri de M. Tkaci, 1954;
„Пісня про Лук'яна Кобилицю” „Cântec despre Luchian Cobâliția” pentru bariton însoțit de pian. Versuri de I. Kuten, 1954;
„Наші славні свинарі” „Slăviții noștri crescători de porci” — pentru cor însoțit de pian. Versuri de I. Cuten, 1959;
„Хвала тобі, партіє!” „Slavă ție partidule!” — pentru cor mixt cu pian. Versuri de S. Broznițkii, 1959;
„Пісня про Леніна” „Cântec despre Lenin” — pentru cor cu pian. Versuri de V. Golubnicii, 1960 ș. a.
Cântece pentru solist:
„Пісня про цілину” „Cântec despre țelină” — pentru un solist cu un cor feminin însoțit de un pian. Versuri de Ulianinskii, 1961;
„Комсомолочка”. „Comsomolista” versuri de L. Curiavenco;
„Американському солдату” „Soldatului american” versuri de O. Oliinicov, I. Lazarevskii;
„А ты поверь!” „Iar tu crede!” (versuri de V. Kârâlenco) ș. a.
Aranjamente muzicale:
„Во поле береза стояла” „În câmp stătea mesteacănul” — cântec popular rusesc pentru solist cu cor mixt, 1953;
„Попурі комсомольських пісень” — „Popuri de cântece comsomoliste” 1956;
„Румунська рапсодія” „Rapsodia românească” — pentru orchestra de estradă, 1958;
„Пісня про першого космонавта України Л. Каденюка” „Cântec despre primul cosmonaut al Ucrainei L. Cadeniuc” (versuri de A. Demidenko) și multe altele.
     La Cernăuți locuia într-o clădire de lux, la primul etaj familia lui Stepan Sabadaș, la al doilea familia lui Leonid Cravciuc – viitorul președinte al Ucrainei.
     În 1965 a devenit Artist emerit al URSS.
     Din 1967 a locuit la Kiev. A condus ansamblul muzical și instrumental al Palatului „Jovtnevâi” (Octombresc), a susținut concerte de autor în RSSU și în republicile URSS. A fost membru al Fondului muzical și al Societății muzicale din Ucraina.
     În anul 2000 a devenit Artist al poporului din Ucraina. În Cernăuți, pe Aleea Stelelor, lui Stepan Sabadaș i s-a oferit o stea cu numele său în timpul vieții sale.
A murit pe 28 august 2006 la Kiev. Înmormântat în cimitirul Baikovo (lotul nr. 33).
Surse și literatură:
2. Pavel Dilion Foclor muzical din zona Vancicăuți – Cernăuți  Ion N. Kiriak Microbiografie. – Iași: Graphix, 1994
3. Cinstire plugarului
4. Ion Popescu, Constantin Ungureanu Românii din Ucraina între trecut și viitor. Ed.a 3-a, rev. – Oradea: Primus, 2010
5. Amintirile locuitorilor satelor Vancicăuți și Costiceni: Antonii Vladician, Pavel Antoniev, Deomid Savca

Mai multe pe:

București 7 iunie 1938 Corul căminului cultural „Spiru Haret” Vancicăuți - Hotin










Casa părintească din Făgădău (Vancineți)
Fântâna de la poarta casei părintești

Comentarii